30 mei 2018


Kassa


Afgelopen weekend ging het in het TV-programma Kassa over de problemen veroorzaakt door het bedrijf Röllfink Maatwerkkasten. Zij vragen aanbetalingen tot wel 70% van de orderwaarde en leveren vervolgens de verkeerde kast of helemaal geen kast. Een bedrijf met organisatie-problemen of pure oplichting?

Kassa had er eerder over bericht en had hulp gevraagd aan de Centrale Branchevereniging Woninginrichting (CBW). Zij konden echter pas concreet iets doen na een faillissement van het (aangesloten) bedrijf. Dan boden zij een vergoeding van 25% op prijs van een kast van een andere leverancier. De gedupeerde klanten waren hiermee uiteraard niet geholpen.


Ik verbaas mij over het gemak waarmee klanten van Röllfink enorme bedragen aanbetalen. Daar is toch geen enkele goede reden voor? In mijn eerste jaar werd ik door diezelfde CBW geadviseerd om 25% aanbetaling te vragen. Al snel ontdekte ik dat dit veel te veel is; het verhoogd mijn banksaldo terwijl het werk en de inkoop nog plaats moet vinden. Ook concludeerde ik toen al dat het CBW geen gegarandeerde levering aan klanten biedt. Mede daarom heb ik mijn lidmaatschap van deze organisatie toen al opgezegd.


Het kopen van een maatwerkkast is, net als alle andere verkoopovereenkomsten vooral een kwestie van onderling vertrouwen. Vertrouwen in de verkoper / ondernemer, in het merk en (vice-versa) in de klant. Het is immers een wederzijdse overeenkomst.


Een fancy bedrijfsnaam, een website met standaardfoto’s en/of weinig informatie, het ontbreken van een vestigingsadres e.d. zijn in mijn ogen allemaal zaken die gewantrouwd moeten worden.


Daarom gebruik ik mijn eigen naam, begeleid ik alle opdrachten persoonlijk en werk ik met leveranciers die te traceren zijn.


RB


9 april 2018


Fenix


Het (HPL)plaatmateriaal Fenix van het Italiaanse merk Arpa verovert Nederland. Vooral op websites van keukens (werkbladen), maar het wordt ook aangeboden door vele meubelmerken.


Het wordt doorgaans omschreven (iedereen schrijft elkaar na) als:

‘een innovatief nano-technologische materiaal met een extreem mat oppervlak dat zacht aanvoelt, bescherming biedt tegen vinger-afdrukken, herstel van kleine krassen, makkelijk te reinigen en onderhoudsvrij’.


De meeste HPL plaatmaterialen bezitten de meeste van deze eigenschappen. De extreem matte oppervlakte is iets dat al jaren bestaat, echter het probleem was altijd de gevoeligheid voor vlekken en vingerafdrukken.

Het nogal dure Arpa Fenix is voorzien van een toplaag met hele kleine (nano) stukjes materiaal die vlekken en vingerafdrukken redelijk onzichtbaar maken. Dat is heel mooi, maar niet uniek. Ook Duropal levert een extreem matte HPL met deze eigenschappen en voor aanmerkelijk lagere prijzen.


Het herstellen van krassen met behulp van een strijkbout is mijns inziens flauwekul. Een kras is een plek waar materiaal verdwenen is. Dat kun je misschien weer opvullen met hetzelfde materiaal, maar niet met een strijkbout.


Maar marketingtechnisch klinkt het geweldig en het is ook leverbaar op mijn tafels!


RB